미래의 청취자들에게 1 To Future Listeners I_김영은 YoungEun Kim
미래의 청취자들에게 1 To Future Listeners I_김영은 YoungEun Kim
USA, Korea / 2022 / Color / Stereo / 8 min / HD
youngeunkeem@gmail.com
2023년 7월 22일(토) 오후 1시
Sat. Jul 22, 2023 at 1:00pm
@ 한국영상자료원 시네마테크KOFA 2관
Korea Film Archive Cinematheque KOFA Theater 2
2023년 7월 25일(화) 오후 3시
Tue. Jul 25, 2023 at 3:00pm
@ 문래예술공장 2층 박스씨어터
Seoul Art Space Mullae 2F Box Theater
Description
‹미래의 청취자들에게 1›(2022)은 과거의 소리를 추적하는 디지털 퍼포먼스 영상이다. 이 작업은 19세기 말 미국의 인류학자들이 사라져가는 원주민의 음악과 언어를 축음기로 녹음해 제작한 민족지학적 레코딩에 대한 단상에서 출발한다. 영상에서 들리는 노래는 1896년 미국의 인류학자 앨리스 플레쳐(Alice Fletcher)가 워싱턴에서 유학 중이던 세 명의 조선인에게 직접 공연을 요청하여 왁스 실린더에 녹음한 ‹사랑노래 – 아라랑 1›이다. 이 녹음물은 한국 전통음악이 기록 매체에 녹음된 최초의 사례로 알려져있다.
왁스 실린더는 그 물성이 연약하고 환경에 민감하다. 그러므로 시간이 흐름에 따라 왁스 표면에 기록된 소리는 서서히 사라지며 노이즈화되기 마련이다. 영상 속에서 작가는 노이즈 리덕션 플러그인(noise reduction plugin)을 반복적으로 사용해 이 노래의 잡음을 줄이며 한 걸음씩 과거로 다가간다. 이러한 과정을 통해 노래가 더 선명하게 들리도록 유도하지만, 소프트웨어가 소음으로 인식한 이 노래는 오히려 음향적으로 더욱 파편화된다. 영상 속 나래이션은 부분적으로 사운드 스터디 학자 조너선 스턴의 에세이에서 발췌, 각색되었다.
To Future Listeners I (2022) is a digital performance video that traces sounds from the past. It starts with a contemplation of ethnographic recordings produced by American anthropologists in the late 19th century who used phonographs to record the music and language of endangered indigenous peoples. The song in the video is Love Song: Ar-ra-rang 1 recorded on a wax cylinder in 1896 by American anthropologist Alice Fletcher, who requested its performance by three Korean students in Washington at the time. This was apparently the first example in the history of Korean traditional music being captured with a recording medium.
A wax cylinder is frail and sensitive to environmental conditions, and thus the sounds recorded on its wax surface tend to disappear into noise over time. In the video, I repeatedly use a noise reduction plugin to keep the noise down from the song while gradually progressing toward the past. The process allows the song to play more clearly but after being perceived as noise by the software, it becomes more fragmented in an acoustic sense. The narration was partially adapted from the Sound Studies scholar Jonathan Sterne’s essay.
Bio
미술작가 김영은은 근대화와 식민주의가 어떻게 우리의 청감각을 형성했는지에 초점을 맞추어 소리의 역사를 탐구한다. 암스테르담의 라익스 아카데미 레지던시를 거쳐, 현재 캘리포니아 대학교 산타크루즈 필름과 디지털 미디어 박사과정에 재학 중이다. 김영은의 작업은 베른시립미술관, 국립현대미술관, 리움 삼성미술관, 로스앤젤레스 시립 갤러리 등에서 보여졌으며, 프리 아르스 일렉트로니카와 송은미술대상에서 수상했다.
YoungEun Kim’s work examines the history of sound, focusing on how history of modernization and colonialism has shaped our auditory perception. She was an artist-in-residence at Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam and is currently pursuing a Ph.D. in Film and Digital Media at the University of California, Santa Cruz. Her work has been shown at the Museum of Fine Arts Bern, Switzerland; Samsung Museum of Art, Korea; National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea; Los Angles Municipal Art Gallery, USA; and many others. She has been awarded at Prix Ars Electronica and SongEun Art Award.