대안적 80년대: 뉴욕의 다운타운 아트씬을 보존하고 큐레이팅하기 Alternative ’80s: Curating and Preserving New York's Downtown Scene
2019년 7월 25일(목) 오후 3시 THU, July 25, 2019 at 3pm @ 서울무용센터 Seoul Dance Center
소피 카불라코스 (어시트턴트 큐레이터, 뉴욕현대미술관 필름 부서)
Sophie Cavoulacos (Assistant Curator, Department of Film The Museum of Modern Art)
소피 카불라코스(Sophie Cavoulacos)는 뉴욕현대미술관MOMA의 어시스턴트 큐레이터이다. 뉴욕현대미술관의 필름 부서에서 그녀는 무빙이미지 프로그래밍과 전시를 기획하고, 뉴욕현대미술관과 링컨센터가 함께 주관하는 ‘뉴 디렉터/뉴 필름 페스티벌(New Directors/New Films festival)'의 작품 선정위원으로 일하고 있다. 그녀는 2017년 10월 말에 개최된 전시 <클럽 57: 필름, 퍼포먼스 그리고 이스트 빌리지의 아트, 1978-1983>를 큐레이터인 로날드 S. 매그리오지(Ronald S. Magliozzi)와 공동으로 기획했다. 클럽 57은 뉴욕이라는 도시의 포스트펑크 씬을 탐색하기 위해 이스트 빌리지의 예술가들의 클럽을 다룬 전시였다. 당시 예술가들은 낮은 임대료 덕분에 한데 모여 예산 없이, 협업과 다학제적인 성격을 갖고 있었다. AIDS 위기와 디지털 혁명이 도래하기 직전인 레이건 재임기간 중에 출연한 예술가들은 새로운 형태의 예술, 퍼포먼스, 패션, 음악 그리고 전시를 실험했다.
Sophie Cavoulacos is Assistant Curator in The Museum of Modern Art, New York’s Department of Film, which she joined in 2012. At MoMA, she organizes moving image programming and exhibitions, and is on the selection committee for the New Directors/New Films festival. In 2017, she organized Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978–1983 with Curator Ron Magliozzi (October 31, 2017–April 8, 2018). The exhibition considered the East Village artist’s club to explore the city’s post-punk scene: a no-budget, collaborative and interdisciplinary setting fueled by low rents and the Reagan presidency that catalyzed a generation of artists to experiment with new modes of art, performance, fashion, music, and exhibition in a period on the brink of the AIDS crisis and the digital revolution alike.
아직 정리되지 않은 이 중요한 공간의 유산을 다루는데 있어 다운타운 뉴욕의 1970년대와 80년대 대안적 예술현장이 갖고 있던 다학제적 특성을 고려해, <클럽 57>의 전시는 아카이빙, 필름 보존, 구술사와 같은 다양한 범위의 기획방식에 의존했다. 전시의 형태 역시 카탈로그 출판과 더불어, 필름 프로그래밍, 퍼포먼스, 교육 프로그램을 극장과 갤러리 공간에서 진행되었다.
이번 발표는 이 전시의 사례를 기반으로 퍼포먼스, 음악 등 다양한 장르와 결합된 대안적 필름 & 비디오 문화를 소개하고, 맥락화하고, 이를 다루기 위한 제도적 전략에 관해 논하고자 한다.
To tap into the yet-unexamined legacy of the seminal space – and responding to the interdisciplinary nature of Downtown New York’s alternative scene in the 1970s and 80s – the show’s organization drew on curatorial modes ranging from archiving, film preservation, and oral history. The exhibition itself was accompanied by a catalogue and a season of film, performance and educational programming across theater and gallery spaces. This presentation will sample from the exhibition and will reflect on institutional strategies for taking care of, contextualizing, and presenting alternative film and video cultures.