봄 Le Printemps_마르셀 아눙 Marcel Hanoun
봄 Le Printemps_마르셀 아눙 Marcel Hanoun
France / 1970 / B&W, Color / Sound / 78min / 35mm on DCP
Description
<봄>은 현대 소설과 동등한 위치에 있는 보기 드문 작품이다. 수 많은 비유와 유추, 자동 인용으로 가득 차 있는 <봄>은 신문을 오려내는 인간의 흥미와 다를 바 없는 구실에 지나지 않는다. 이 영화의 본질은 바르트가 카탈리시스, 즉 유인반응이라 불렀던 것으로 구성된다. 즉 모든 요소가 이야기의 부분적 요소로 작품과 직접적으로 연관되지 않고, 오히려 지연시키고 전복시키는 것이다. 아눙은 자신의 작품을 문학적 소설과 결별하고자 했고, 영화를 회화와 음악과 동등한 수준으로 만들고자 헌신해왔다.(도미니크 노게즈)
Le Printemps is one of those rare films which is on par with the modern novel... It’s full of analogies, resemblances, and auto-quotations. Above all, it's a film whose pretext — a human interest newspaper clipping — remains merely a pretext; whose essence consists of what Barthes called the catalysis, ie: all elements which are not directly part of the story but which, on the contrary, slow it down and subvert it. Hanoun’s efforts are dedicated to divorcing his film from the domain of literary fiction and bringing it closer to painting and music.(Dominique Noguez)