현실의 비가시성 Reality's Invisible_로버트 풀턴 Robert Fulton
현실의 비가시성 Reality's Invisible_로버트 풀턴 Robert Fulton
USA / 1971 / Color / Sound / 53 min / 16mm on HD
Description
1971년에 로버트 가드너는 (증기선 발명자의 증손자인) 로버트 풀턴에게 카펜터 센터에서 열린 1971-72학년도 영화제작 수업을 맡아달라고 부탁했다. 이 짧은 기간 동안 제작한 풀턴의 <현실의 비가시성>은 이 시기 가장 중요한 실험 다큐멘터리 작품 중 하나로 남게 되었다. 이 작품은 르 코르뷔지에가 설계하고 1963년에 완공된 (북미에 있는 유일한 르 코르뷔지에의 작품인) 카펜터 센터에서의 삶과 창작활동에 관한 것이다. 카펜터 센터는 르 코르뷔지에가 “시각예술을 위한 건물은 자유와 무한한 창조성의 표현물이여야만 한다"는 것, 그리고 “‘예술들의 종합’, 즉 건축, 회화, 조각의 통일"을 표현하는 것이어야만 한다는 믿음이 반영된 건축물이다. 그리고 마찬가지로 풀턴의 작품은 카펜터 센터가 주변에 있는 다른 하버드 대학 건물과 다르듯이 관습적인 것과 전혀 다른 영화 경험을 제공한다. 실로 이 작품이 제공하는 경험은 압도적이다. 풀턴은 수많은 이미지를 결합하고 현기증이 나도록 편집함으로써 건물 내부와 주위의 삶에 관한 환등상, 그리고 무한한 영화적 창조성에 대한 찬사를 보낸다. 이 작품은 카펜터 센터 내부와 주위에 있는 학생들을 대상으로 한 현장의 동시녹음 인터뷰를 담고 있는데, 그들 대부분은 풀턴의 영화 프로젝트에 대한 질문을 던진다. 또한 리차드 P. 로저스와 알프레드 거제티 같이 당시에 젊은 영화감독이나 루돌프 아른하임과 같은 이론가, 그리고 당시 카펜터 센터장이었던 가드너와 같이 카펜터 센터의 교육과 관련되었던 인물의 대화도 등장한다. 때로 그들은 풀턴에게 말을 한다. 그렇지 않으면 그들은 학생들에게 말을 하고 있다. 이 작품은 또한 풀턴이 촬영하던 당시에 진행 중이던 다양한 작품제작 과정을 담고 있기도 하다. 또한 다양한 실험 애니메이션, 다크 리더에 직접 흠집을 내서 만든 시각과 음향 요소들, 투명 리더에 직접 그린 다양한 색상의 이미지가 포함되어 있다. (스캇 맥도널드)
In 1971 Robert Gardner hired Robert Fulton (the great grandson of the steamboat’s inventor) to teach filmmaking at the Carpenter Center for the 1971–72 year; during his brief tenure Fulton produced Reality’s Invisible, one of the notable experimental documentaries of that era. Reality’s Invisible is Robert Fulton’s portrait of life and creativity at the Carpenter Center, the facility designed by Le Corbusier and completed in 1963 (Le Corbusier only building in North America). In keeping with the Carpenter Center itself, described on the Center’s website as a reflection of Le Corbusier’s belief that “a building devoted to the visual arts must be an experience of freedom and unbound creativity” and must represent a “‘synthesis of the arts,’ a union of architecture with painting, sculpture,” Fulton’s film provides a cinematic experience as far from the conventional as the Carpenter Center is from the Harvard buildings that surround it. Indeed, the experience of Reality’s Invisible verges on the overwhelming; it combines a myriad of images and approaches to shooting with dizzying editing to provide a phantasmagoria of life in and around the building and a paean to unbounded cinematic freedom. Reality’s Invisible includes on-the-street sync-sound interviews with students in, around, and passing by the Carpenter Center, many of whom question Fulton about his film project (in one instance we hear a student say, “reality’s invisible”); it also features statements by men and women who were teaching in or had connections to the center, including then-young filmmakers Richard P. Rogers and Alfred Guzzetti, theorist Rudolf Arnheim, and Gardner, then director of the Carpenter Center, whose presence expands during the final section of the film. Sometimes the faculty speak directly to Fulton; in other cases we see them speaking to classes or giving students one-on-one critiques. Reality’s Invisible also documents a very wide range of art projects— architecture, painting, drawing, sculpture, design, filmmaking—that were underway as Fulton filmed; these include a variety of experimental animations: passages of visuals and sounds scratched directly into dark leader, colorful sequences of imagery painted directly onto clear leader, cutout animation…(Scott McDonald)