아시아의 대안적 영상문화와 실험영화의 역사 연구를 위해 마련된 섹션이다. 올해는 실험영화와 퍼포먼스 영역의 작품들을 다루는 홍콩의 Jumping Frames와의 교류 프로그램, 'Body Memories'를 선보인다. 이 프로그램은 Jumping Frames 2021의 큐레이션 연구를 기반으로 한 작품으로, 공연과 다큐멘터리라는 두가지의 이질적인 포맷을 몸과 화면을 매개로 하여 진실과 현실의 정의를 어떻게 확장시킬 수 있는지를 탐구한다.
Asia Forum is a section designed to study the history of alternative video culture and experimental cinema in Asia. This year, it will be screened as an exchange program with Hong Kong’s Jumping Frames, which deals with experimental films and performance works. This program called 'Body Memories' examines how the seemingly antinomic definitions of performance and documentary can intersect to expand our definitions of truth and reality, as mediated by the body and the screen.
@ 한국영상자료원 시네마테크KOFA 2관 Korea Film Archive Cinematheque KOFA Theater 2
[Asia Forum]
EXiS × Jumping Frames Programme
About the Programme
Extruding from curatorial research conducted in the making of Jumping Frames 2021, 'Body Memories' examines how the seemingly antinomic definitions of performance and documentary can intersect to expand our definitions of truth and reality, as mediated by the body and the screen. While performance and the performing arts have occupied a central position in the construction of cinematic time-space and narratives in moving image cultures since its earliest conceptions, less critical attention has been paid to the different notions and definitions of performance and how it may be interpolated through image-media. From historical re-enactments to theatrical stagings and choreographic interpretations, the relationship between subjective 'performance' and the seemingly objective form of 'documentary' in these hybrid works raises interesting questions about the limits of what we can consider to be truth, authorship, and form. Erasing the formal limits of both performance-making in theatre and dance and image-making in cinema and video art, 'Body Memories' blurs the boundaries between fiction and non-fiction, authorship and spectatorship, to imagine new possibilities of experimentation across performance and media.
'Body Memories'은 Jumping Frames 2021의 큐레이션 연구를 기반으로 한 작품으로, 공연과 다큐멘터리라는 두가지의 이질적인 포맷을 몸과 화면을 매개로 하여 진실과 현실의 정의를 어떻게 확장시킬 수 있는지를 탐구합니다.
공연과 공연 예술은 시네마적 시간-공간과 서술의 구축에서 중심적인 위치를 차지해 왔지만, 공연의 다양한 개념과 정의, 그리고 이미지 매체를 통해 어떻게 중간 매개체가 될 수 있는지에 대한 비판적 관심은 상대적으로 적었습니다.역사적 재연부터 극장 무대 설정과 춤의 해석까지, 이러한 혼합적인 작업에서 주관적인 '공연'과 객관적인 '다큐멘터리' 형식 사이의 관계는 진실, 저자성, 형식에 대한 흥미로운 질문을 제기합니다. 극장과 무용에서의 공연 제작과 영화 및 비디오 아트에서의 이미지 제작의 형식적 한계를 지우며, 'Body Memories'는 소설과 비소설, 저자성과 관람자성 사이의 경계를 흐리게 하여 공연과 매체 간의 실험적 가능성을 상상합니다.
About Jumping Frames
‘Jumping Frames – Hong Kong International Movement-image Festival’ (Formerly ‘Jumping Frames – Hong Kong International Dance Video Festival’), presented by the City Contemporary Dance Company (CCDC) since 2004, is the only festival of its kind in Asia, committed to promoting the intersections between performance making and moving image, cine-choreographic interventions and the body.
2004년 시작된 시티 컨템퍼러리 댄스 컴퍼니(CCDC) 주최의 ‘Jumping Frames – Hong Kong International Movement-image Festival’ (구 ‘Jumping Frames – Hong Kong International Dance Video Festival’)는 아시아에서 유일하게 퍼포먼스 제작과 무빙 이미지, 씨네-코레오적 개입, 그리고 인체 간의 상호작용을 촉진하는 데 집중하는 영화제입니다.