톰 앤더슨 & 노엘 버치 Thom Andersen & Noël Burch

톰 앤더슨 & 노엘 버치 Thom Andersen & Noël Burch

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레드 할리우드 Red Hollywood_ 톰 앤더슨 & 노엘 버치 Thom Andersen & Noël Burch
USA /  1996 - 2013 / B&W / Stereo / 114 min / HD

Description
노엘 버치와의 협업으로 만든 이 작품은 톰 앤더슨의 할리우드 블랙리스트에 관한 수년간의 연구 결과물 중 하나이다. 전체 작업물이 영미권에서 출간된 적은 없지만, 할리우드의 공산주의자에 관한 몇 편의 에세이와 책으로써 확장되어 출간된 바 있다. 비미활동위원회(HUAC)에서의 증언을 거부한 작가, 감독, 제작자들이 단지 좌파 사상에 헌신하기만 한 것이 아니라 정치적 의미가 분명한 영화를 만들었다는 사실에 대한 앤더슨의 확신이 이 작품을 추동하였다. 그는 첫 번째 에세이에서 “블랙리스트에 포함된 인사들이 탄압을 받을 이유도 없이 이런 대우를 받았다고 말하는 것은 옳지 않다”고 말했다. 이 주장은 빌리 우드베리의 내레이션을 통해서 더욱 설득력 있게 제시되었으며,  블랙리스트 작가들의 작품 50여 편에서 발췌한 장면들과 인터뷰를 통해 이들 작가들이 직접 이야기할 수 있는 공간을 마련하기도 했다. 이를 통해 작가들의 주장이 뒷받침되기도 하고 반박되기도 했다. 작품의 변증법적 구조는 영화의 다의적인 힘을 보여주는 입체적 기념비를 만들어냈다. 또한 대중예술 형식의 정치적 필요성과 이 형식을 사용한 대중적이지 않은 작가들의 존엄성을 동시에 보여주었다. (콜린 베케트)

Made in collaboration with Noël Burch, Red Hollywood is one product from Andersen’s years of research into the Hollywood blacklist, a larger project that comprises several essays and the book Les communistes de Hollywood: Autre chose que martyrs (also written with Burch), which has never appeared in English.

At the heart of Andersen’s project is the conviction that, contrary to the claims of their milquetoast liberal apologists, many of the writers, directors and producers who refused to testify before HUAC were not only committed leftists of one sort or another, but that many of them produced films of political significance. As he wrote in his first essay on the subject, “It would be an injustice to those who were blacklisted to say they did nothing to deserve it. A history of the blacklist must first be worthy of them all.” In the film, this argument is persuasively advanced through Billy Woodbury’s narration. But it is much more than a cinematic extension of the arguments Andersen and Burch have made elsewhere. Through extended excerpts from more than 50 films and in interviews with blacklisted artists, including Abraham Polonsky, Paul Jarrico, and Alfred Lewis Levitt, Andersen and Burch give the films and filmmakers space to speak for themselves, sometimes to confirm, sometimes to contradict the filmmakers’ own claims.The video’s dialectical structure produces a three-dimensional monument to the polysemous powers of cinema. Even more than any of its particular claims, Red Hollywood insists upon the political necessity of popular art forms and the dignity of the sometimes unpopular artists who use them. (Colin Beckett)

Bio
톰 앤더슨은 45년 이상을 영화 작가이자 비평가, 그리고 교육자로서 활동하였으며, 특히 지적인 동시에 미학적 엄밀성의 관점에서 매우 뛰어난 다큐멘터리 작품들을 선보였다. 1974년 작 <에드워드 머이브리지>는 주로 파운드 이미지와 비디오 클립들을 보이스 오버로 엮은 작품이며 <레드 할리우드>와 <로스앤젤레스 자화상>(2003)에서는 이미지의 산출, 그리고 이미지 산출의 이론적, 사회적, 정치적 영향을 분석하고 있다. <로스앤젤레스 자화상>과 직접적으로 쌍을 이루는 <차에서 내려>(2010)에서는 60년대 앤더슨의 작품들(<멜팅>(1964-65), 말콤 브로드윅과 함께 로스 앤젤레스의 락&롤 하위문화에 대한 감각적 탐구를한 작품인 <--- ------->(1966-67)(락&롤 영화로 불리기도 한다), <올리비아네 가게>(1966/74))의 모습을 엿볼 수 있다. 당시의 16mm 단편 작품들에서는 당대의 대중음악으로부터 자극을 받은 독특한 유머감각을 지닌 작가가 필름을 일종의 문서로 다루는 독특한 시각을 엿볼 수 있다. 2012년에 앤더슨은 포르투갈 건축가 에두아르도 소투 드 모라와 그의 작품을 다룬 <리컨버전>을 완성하였다. 캘리포니아 예술대학에서 교편을 잡고 있는 앤더슨은 최근 <로스엔젤레스 자화상>과 <레드 할리우드>의 리마스터링과 재편집 작업을 끝마쳤다.

Over a 45-year career that has combined filmmaking, criticism, and teaching, Thom Andersen has completed a handful of carefully crafted documentaries that demonstrate an exquisite regard for both intellectual and aesthetic rigor. Comprised primarily of found images and video clips, unified by voiceover, Edward Muybridge, Zoopraxographer (1974), Red Hollywood, and Los Angeles Plays Itself (2003) analyze the production of images and their theoretical, social, and political consequences. Get Out of the Car (2010) is a direct response to Los Angeles Plays Itself. However, it also returns him to his unself-conscious roots. This is Andersen’s other side, last heard from in the ‘60s with Melting (1964-65, a time lapse shot of an ice cream sundae), the ‘deliberately unpronounceable’ --- ----- (1966-67, with Malcolm Brodwick, a sensory exploration of rock and roll subculture in Los Angeles) and Olivia’s Place (1966/74, a portrait of a Santa Monica coffee shop and its patrons). These short 16mm films reveal an artist with an original take on film as document, who is energized by popular music and an idiosyncratic sense of humor.
In 2012, Andersen completed Reconversão, described as “… an elegiac quest into the essence of [Portuguese architect] Eduardo Souto de Moura’s work.” In the last couple of years, Andersen, who teaches at the California Institute of the Arts, has worked on remastering and re- editing his two most famous works, Los Angeles Plays Itself and Red Hollywood.

노엘 버치는 미국 샌프란시스코에서 태어났고 1951년 프랑스로 유학을 떠나 프랑스 국립영화학교 이덱(IDHEC)을 졸업했다. 이후 《카이에 뒤 시네마》 편집위원(1968~72)을 거치며 활발한 이론 및 비평 활동을 전개함으로써 프랑스 영화학계의 중심인물로 떠올랐다. 이 시기를 대표하는 저작으로는 『영화의 실천』(1969/1986)은 이외에도 프랑스 영화감독 레르비에에 대한 저서 『마르셀 레르비에』(1973), 일본영화에 대한 연구서 『멀리 있는 관찰자의 입장에서: 일본영화 속의 형식과 의미작용』(1979), 원시영화에 대한 저서 『저 그림자들에 불어넣은 생명』(1990) 등이 있다. 그는 파리 3대학(소르본 누벨) 영화학과, 프랑스 국립영화학교, UCLA 및 뉴욕대 영화학과 등 유럽과 미국의 주요 대학에서 강의했으며 프랑스 릴 3대학 교수(1993~2000)를 지냈다. 영화감독으로 여러 편의 영화제작에 참여하였으며, 가장 최근에는 알란 세쿨라와 공동 작업인 <잊혀진 공간>은 베니스 영화제에서 수상하기도 했다.

Born in San Francisco, USA in 1932, Noël Burch has been living in France since 1951. He graduated from the Institut Des Hautes études Cinématographiques (IDHEC) in 1954. While primarily known for his theoretical writings, he has always positioned himself as a filmmaker and has directed over twenty titles, mostly documentaries. Burch has been publishing written works since the 1960s. Among his numerous publications are his first and most famous book Theory of Film Practice (New York: Praeger, 1973) and To the Distant Observer: Form and Meaning in Japanese Cinema (Berkeley, 1979), which remains the most robust history of Japanese cinema as written by a Westerner. From 1967 to 1972 he collaborated with Janine Bazin and André S. Labarthe on the celebrated series Cinéastes de Notre Temps and directed seven programs that are considered to have renewed the “filmmaker portrait” in the golden years of French public television. It was during that same period that Burch was co-founder and director of the Institut de Formation Cinèmatographique, an alternative film school that emphasizes association between theory and practice. His latest “essay-film,” The Forgotten Space (2010), co-directed with Allan Sekula (1951-2013), won the Orizzonti Award at the Venice International Film Festival.

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