소프트 픽션 Soft Fiction_칙 스트랜드 Chick Strand

소프트 픽션 Soft Fiction_칙 스트랜드 Chick Strand

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USA / 1979 / B&W / Sound / 55min / DCP

Description
칙 스트랜드는 이미지를 통해 은유적 의미를 드러내는 영화 편집 기법과 카메라의 독특한 움직임으로 잘 알려져 있다. 스트랜드는 종종 영화 속에서 촬영시 이미지를 중첩하는 기법을 사용했다. 사운드와 이미지는 스트랜드의 영화 속에서 의미를 전달하는데 중요한 역할을 한다. 그녀에게 영화는 여러 지역사회의 생생한 경험을 조사하기 위한 민족지적 방법이었다. 그녀는 전통적 인류학의 연구 방법이 영화제작을 통해 예술과 융합될 수 있다고 믿었다. 그녀는 작품을 통해 객관적 현실의 개념, 정신 이론에 대한 철학적 질문, 그리고 정신 이론들과 과학적 실재 사이의 장벽을 탐색했다. 젠더와 섹슈얼리티는 그녀의 작품속에 자주 등장하는 주제다. 스트랜드의 1979년 작품인 <소프트 픽션>은 제 2세대 페니니즘 운동 시기에 발표된 작품으로 강간, 근친상간, 마약 중독, 취약성을 경험한 여성의 내러티브와 역사를 다루고 있다. 스트랜드는 영화감독으로서 자신의 위치를 종종 대중적 시네마와 필름을 지배하고 있는 남성적인 시선과 여성성에 대한 개념을 탐구하기 위해 사용했다. 그녀는 자신의 실험영화 작품을 통해 불평등한 권력 관계와 구조를 해체하려고 시도했다.
<소프트 픽션>은 다큐멘터리 접근방법과 감각적인 서정적 표현주의를 결합하여 여성의 관능이 가진 생존력을 찬란하게 포착한 사적 다큐멘터리다. 스트랜드는 자신의 경험에 대해 말하는 사람들에게 카메라를 집중해 영화에서 좀 처럼 찾아 보기 힘든 몸짓과 표정이 가진 미묘한 차이를 드러낸다. 작품의 제목이 의미하는 <소프트 픽션>은 여러 층위에서 작동한다. 다큐멘터리에 대한 스트랜드 자신의 접근방식을 특징짓는 진리와 허구 사이의 부드러운 선을 환기시키고, 영화의 에로틱한 내용과 표현방식에 적합한 소프트코어 픽션의 사상을 제안한다. (마샤 킨더)
스트랜드가 애초에 민족지학의 규범을 거부했을 때, 거리감과 "객관성"을 요구하는 표준적 규칙보다 친밀성과 직접성을 더 선호하면서 기존의 전통에 맞섰다. 스트랜드는 와이드 앵글의 기고문에서 "사람들의 정신을 빼놓기 위한 문화의 얇은 태피스트리, 대여하기 쉽고, 힘과 깊이가 부족하다. 나는 한 사회에서 호흡, 말하기, 감동, 감정, 개인이 되는 것이 어떤 것인지 정말로 알고 싶다. 영화(즉, 전형적인 민족지학)는 친밀감, 차원, 마음, 영혼이 결여되어 있으며, 무엇보다도 예술적이지 않다." 스트랜드는 재빨리 규칙을 무시하고 서정적인 다큐멘터리 연작을 만들었다. 비록 인류학을 공부했던 배경이 계속해서 그녀의 작품에 영향을 미치기는 했지만, 그녀는 점점 내러티브에 빠져들었다. (쉬어 캐슬만)
Chick Strand is best known for her unique use of camera and film editing techniques to portray metaphorical meaning through the image. Strand often used camera techniques such as overlapping and superimposed images in her films. Sound and image are relied upon to convey meaning through Strand's films. Strand used film as an ethnographic method for investigating the lived experiences of various communities. She believed that traditional anthropological research methods of ethnography could be fused with art through filmmaking. Her work explored notions of objective reality, philosophical questions of the theory of mind, and the barrier between theories of mind and scientific reality. Themes of gender and sexuality are frequent topics of her work. Strand’s Soft Fiction (1979), released during the Second Wave of Feminism, includes narratives and histories of women who experienced rape, incest, drug addiction, and vulnerability. Strand used her position as a filmmaker to explore notions of femininity and the male gaze that often dominates popular cinema and films. She attempted to deconstruct unequal power relations and structures through her work with experimental film.
Chick Strand’s SOFT FICTION is a personal documentary that brilliantly portrays the survival power of female sensuality. It combines the documentary approach with sensuous lyrical expressionism. Strand focuses her camera on people talking about their own experience, capturing subtle nuances in facial expressions and gestures that are rarely seen in cinema. The title SOFT FICTION works on several levels. It evokes the soft line between truth and fiction that characterizes Strand’s own approach to documentary and suggests the idea of softcore fiction, which is appropriate to the film’s erotic content and style. (Marsha Kinder)
Strand initially countered tradition when she refused the rules of ethnography, preferring intimacy and immediacy to the standard rules requiring distance and “objectivity.” Writing in Wide Angle, Strand notes, “To leave out the spirit of the people presents a thin tapestry of the culture, easy to rent, lacking in strength and depth. I want to know really what it is like to be a breathing, talking, moving, emotional, relating individual in the society. The films (i.e typical ethnographies) lack intimacy, dimension, heart, and soul, and most of all they are artless.” Strand quickly tossed aside the rules, making a series of lyrical documentaries. She gradually segued into narratives, although her anthropology background continued to influence her work. (Shea Castleman)

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