1960년대 ‘극장’ 잡지: 모더니즘의 출현과 대만의 실험영화 ‘Theatre Quarterly’ Magazine in the 1960s: The Emergence of Modernism and Experimental film in Taiwan

2019년 7월 27일(토) 오후 1시 (90min) SAT, July 27, 2019 at 1pm
@ 한국영상자료원 시네마테크 Cinematheque KOFA Theater 2관

순송용SING Song-Yong 孫松榮 (타이난 국립예술대학 Tainan National University of the Arts) 


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극장 잡지의 편집위원들 The editorial staff of ‘Theater Quarterly 劇場雜誌’

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1966년 현대시전 Modern Poetry Exhibition:現代詩展 1966_ 장 자오-탕 CHANG Chao-tang(張照堂)

 

1965년 1월 1일 첫 호가 발간된 계간 ‘극장’ 잡지를 언급하지 않고 대만의 1960년대의 다큐멘터리 영화제작을 논한다는 것은 불가능하다. 타이베이에 기반한 이 잡지는 동시대 아방-가르드 영화와 연극을 주로 다루었다. 당시 지면을 통해서 ‘극장’은 서구 연극사의 중요한 흐름과 영화를 다루었는데, 고대 그리스 비극에서 부터 프랑스와 트뤼포와 알랭 레네와 같은 프랑스 뉴웨이브 영화 감독과 스웨덴 영화 감독인 베르히만의 <처녀의 샘>(1960)을 소개하기도 했다. 또한 잡지는 천야오치 등을 포함한 치우강지엔, 리츠샨, 황화청과 같은 당시 영향력 있던 감독과 각본가를 대중에 소개하였다.

1960년대는 모든 장르의 현대 미술의 원천이었다. 영화, 연극 이외에도 이 시기에는 선구적인 문학 잡지인 <현대 문학>의 출판과 현대 화가들의 <오월화회>의 등장을 보았다. 학제 간 영향은 그 시대의 특징적인 것이 되었다. 예를 들어, 작가 천잉전과 리우다렌은 계간 극장잡지의 실험 영화 "고도를 기다리며” 에서 연기를 했다. 이 잡지의 영향력은 당시 유명한 홍콩 작가 시시가 9호 발행의 편집자로 초대된 시기 홍콩으로 새로운 영화미학의 실천이 확산되었다. 이러한 경험은 시시에게 <은하수>와 같은 대표적인 실험영화를 만들도록 영감을 주었다. 당시 가족 중 한명이 TV 뉴스 방송국에서 일하고 있었고, 시시는 폐기된 뉴스-릴 필름을 수집한 뒤 이를 시대의 대안적 기록으로 재편집했다.

계간 극장은 1964년 부터 1966년까지 두 번의 상영회를 개최하였으며, 10편의 단편영화를 소개했다. 이 작품들은 개인의 일상적 삶과, 신체, 실험영화의 다양한 가능성을 보여주었으며 대만 영화사에 활기를 불어넣고 혁신적 영화형식을 보여주었다. 이번 발표를 통해 순송용은 1960년대 극장 잡지를 중심으로 대만의 현대가 어떠한 것인지 다양한 관점에서 논할 것이다. 특히 극장 잡지를 통해 소개된 영화와 연극 등 미국과 유럽을 중심으로 한 현대라는 것이 번역되고 수용되어왔던 과정, 더욱이 실험영화와 관련해 어떤 영향관계와 특수성을 발견할 수 있는지 논할것이다.

No discussion of documentary filmmaking in the 1960s would be complete without mentioning ‘Theater Quarterly 劇場雜誌’, the first issue of which was published on January 1, 1965. The Tai­pei-based magazine focused on contemporary avant-garde film and theater. It introduced important periods of Western theater and cinema, from ancient Greek tragedy to French New Wave directors like François Truffaut and Alain Resnais and films like The Virgin Spring (1960) by Swedish director Ingmar Bergman. It also introduced the public to important directors and screenwriters of that influential artistic period, including Richard Chen, Chiu Kang-­chien, Li Chi-shan, and ­Huang Hua-­cheng.
The 1960s was a wellspring for all kinds of modern art in Taiwan. Aside from film and theater, the period saw the publication of Modern Literature*, a pioneering literary journal, and the rise of the Fifth Moon Group* of modernist painters. Cross-­disciplinary influences became something of a hallmark of the period. The writers 천잉전Chen Ying­zhen and 리우다렌Liu Da­ren, for example, also acted in Theater Quar­terly’s experimental film version of Waiting for Godot. The magazine’s influence also spread to Hong Kong when celebrated Hong Kong writer Xi Xi was invited to act as the editor of its ninth issue. The experience inspired her to make The Milky Way (1968). Her brother at the time was working at a TV news station, and Xi Xi collected discarded newsreel footage and then re-edited it into an alternative record of the times.
Theatre Quarterly organized the film exhibition twice between 1964 and 1966 to screen about 10 short films about individuals' daily lives and bodies, giving a glimpse of various possibilities for experimental films and bringing avant-garde attitudes and enlightening changes to the history of Taiwanese films. Through the presentation, Sing Song-yong give an overview and discuss about the legacy of historical reconstruction from various perspectives on how the 1960s Theatre Quarterly translated and embraced modernist ideas from the United States and Europe, and what specific practices and discussions were made regarding experimental films.

 

순송용은 파리 10대학 영화학 박사학위를 받았다. 그는 대만 국립예술대학의 애니메이션과 필름 예술 대학원과정의 교수로 재직하고 있으며, 현재 디렉터이다. 그는 “예술관점 ACT 藝術觀點”의 편집장이며, 대만의 비디오 아트와 실험영화 그리고 다큐멘터리를 소개하는데 많은 노력을 해왔다. 대표적으로 2015년 <리와인드: 1983-1999 대만의 비디오 아트>, 2018년 <홍콩-대만의 비디오 아트 1980-1990>과 같은 전시와 상영을 기획했으며, 동시대 중국의 영화와 미술의 관계, 프랑스 영화를 중심으로 연구를 진행중에 있다. 그는 차이밍량에 관한 두 권의 저서를 출간했다.
Sing Song-Yong (孫松榮) earned his doctoral degree in cinematography from the Institute of Performing Arts, Universite Paris Ouest - Nanterre La Défense, France. He teaches as a professor in the Graduate Institute of Animation and Film Art, Tainan National University of the Arts, and serves as the director of the same institute. He is the chief editor of Art Critique of Taiwan. He curated “(Not) Just a Historical Document: Hong Kong-Taiwan Video Art 1980-1990s” (2018), “Rewind_Video Art in Taiwan 1983-1999” (2015), “The Eclipse of Documentary: The Transdisciplinary Intersection of Images” (2012). His research interests cover the aesthetics of contemporary Chinese cinema, contemporary art and cinema, as well as theories and aesthetics of contemporary French films. His publications include Tsai Ming-Liang: From Cinema to Contemporary/Art (2013) and Projecting Tsai Ming-Liang: Towards Transart Cinema (2015) etc.