상하이 초기영화 공간의 재위치 1897-1927 Relocating the Space of Early Cinema in Shanghai

2019년 7월 30일(화) 오후 1시 (90min) TUE, July 30, 2019 at 1pm
 @ 한국영상자료원 시네마테크 Cinematheque KOFA Theater 2관

탕웨이지에 Tang Weijie(상해 통지대 중문학부 부교수)


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노동자의 사랑 Laborer’s Love 劳工之爱情   China / 1922 / B&W / Silent / 20min / SD

노동자의 사랑 Laborer’s Love 劳工之爱情
China / 1922 / B&W / Silent / 20min / SD

초기영화 연구에 가장 큰 어려움은 아카이브 부재 그 자체에 있다. 아시아의 대부분의 영화 연구자는 이러한 상황을 극복하기 위해 자신들만의 방법론을 찾아왔다. 한국의 대표적인 영화연구자인 김소영은 <근대의 원초경>(2010)에서 식민지배, 한국전쟁, 정치적 특수성 등으로 인해 체계적 아카이빙이 부재해왔으며, 학자로서 이론과 비평이 보이지 않는 영화를 보이게 할 수 있는지 질문을 던진다. 이런 측면에서 중국 초기영화 연구자인 장 젠의 <실버 스크린의 매혹적 역사: 상하이 시네마 1896-1937>(2005) 아시아 영화 연구에서 큰 의미를 던진다. 1937년 이전 상하이 영화를 연구한 이 책은 잡지, 포스터, 다양한 다른 자료를 통해 볼 수 없는 영화를 해석하는 새로운 관점을 보여준다. 물론 이러한 방법론은 미리암 한센이 제안한 ‘버내큘러(일상적) 모더니즘으로서 클래시컬 시네마'에서 큰 영향을 받은 것이다. ‘상하이 초기영화 공간의 재위치'의 발표자 탕웨이지에는 중국의 초기영화를 연구할 수 있는 다양한 학술적 방법론이 1990년대 이후에 소개되기 시작했다고 지적한다. 학자들은 모더니티, 문화사(문화이론), 사회사(사회학, 인류학 등 사회과학 방법론) 등에서 비롯된 이론적 관점을 영화 연구의 장으로 받아들이기 시작한 것이다. 이번 강연에서 탕웨이지에는 상하이의 근대 도시의 역사의 단서를 쫓아, 상하이에 초기에 영화가 소개된 장소와 이것의 사회적 의미를 다룰 것이다. 특히 1897년 부터 1927까지의 30년간 상하이의 영화 문화에 집중한다. 그는 중국 최초의 극영화 제작과 관련된 역사적 자료를 통해 상하이에 최초로 영화가 상영된 역사적 사건과 초기 상하이(중국)영화의 국제적인 의미에 대해 다룰 것이다. 이번 발표에서 탕웨이지에는 1922년 작품인 <노동자의 사랑 Laborer’s Love> (劳工之爱情)을 함께 소개할 예정이다.

Tang Weijie pointed out that a variety of academic methodologies for film studies on early Chinese Cinema have been introduced since the 1990s. Scholars have begun to introduce a theoretical perspective of modernity, cultural history, and social history into the field of film research. Nowadays, some concepts including urban culture, modernity, and vernacular modernism have been effective benchmarks for us to study Chinese films. In the lecture, Tang Weijie will follow the clues of the modern urban history of Shanghai and the formation of early screening place in Shanghai, to introduce the film culture of Shanghai for 30 years, from 1897 to 1927. The lecture will focus on the first film screening in Shanghai, the establishment of the earliest cinema in Shanghai, the historical materials about the production of the earliest feature film in China, and a discussion of worldwide factors in the early Shanghai (China) film.


탕웨이지에는 통지대학의 중문학부 부교수로 재직중이다. 그는 상해작가협회, 상해영화협회 회원이며 상해 영화 비평가 협회의 위원으로 활동하고 있다. 현재 상해국제영화제의 프로그램 큐레이터로 일하고 있으며, 비교문학과 근대 문학, 도시사와 시각문화, 영화사를 중심으로 다양한 연구활동을 진행해 오고 있다. 주요 논문으로는 ‘공적 사용을 위한 상해의 필름 검사 체계 설립’, ‘초기 상해 영화 공간의 재탐색’,’ 초기 중국영화사의 채플린’ 등이 있다.
Tang Weijie, Associate Professor, Department of Chinese Language and Literature, School of Liberal Arts, Tongji University. He is a member of the Shanghai Writers' Association, member of Shanghai Film Association, council member of Shanghai Film Critics Association, and also working as program curator of Shanghai International Film Festival. Research areas: comparative poetics, modern literature, urban city research and city history, visionary culture research, film history. Representative work: ‘Two-life Flowers in the murmuring dream on the sea (海上梦语两生花)— discussion of SuBai’s strategy and ZhangAiling’s translation intentions of Biography of Flowers on the sea(海上花列传), The establishment of a film inspection system in Shanghai's public concession, Re-exploration of early Shanghai film space - with public concession archives as the clue, Chaplin in early Chinese film history, etc.