물질의 언어 THE LANGUAGE OF THE MATERIAL

물질의 언어 THE LANGUAGE OF THE MATERIAL

0.00

Description

필름 복원가이자 실험영화에 전문성을 가진 큐레이터로서, 필름 매체가 가진 물질적 특성은 내 작업의 사유의 과정에 빠질 수 없는 중요한 역할을 하고 있다. 사진적 이멀전에 빛으로 기록된 이미지로 만들어진 필름은 눈으로 볼 수 있고 손으로 만질 수 있는 것이다. 작품제작의 과정의 한 부분으로 매체 자체가 가진 물질적 특성에 대한 탐구는 실험영화의 역사에서 많은 예술가들 뿐 아니라 오늘날에도 여전히 지속되고 있다. 결과적으로 이러한 필름을 복원하고 보존하는 나의 일은 예술가들이 물질을 통해 실현하고자 했던 생각과 의도를 인식하고 사유하는데 있다.

이번 발표를 통해서 나는 내가 그동안 해왔던 복원전문가이자 필름 큐레이터로서 필름의 물질성이 가진 중요성에 대한 다양한 정보를 제시할 것이다. 대표적으로 스탠 브래키지, 타시타 딘, 데이비드 리머, 칙 스트랜드, 모건 피셔 그리고 다른 여러 작가들의 작품의 복원과정에 참여하면서 작가들과 직간접적으로 나누었던 여러 대화와 물질을 기반으로 한 예술적 정보를 함께 나눌 것이다.

As a film preservationist and curator specializing in experimental cinema, the physical nature of the film medium plays an inevitable role in my thought process about my work.  Film is made of stuff - the image is inscribed with light in a photographic emulsion and can be seen with the eye, touched with the skin.  Many artists in the history of experimental cinema, and even continuing today, have explored the physical qualities of the medium itself as part of their process.  As a result, my work to conserve and restore these films must employ an awareness and thoughtfulness about these ideas and intentions.

This presentation and discussion will illustrate and propose various ideas and information about my work and process, and the significance that the materiality of film plays in it.  Various examples will be shared from my archival and curatorial practice that illustrate the variety of ways that materiality of film can be significant to my process, including artists such as Stan Brakhage, David Rimmer, Chick Strand, Morgan Fisher, and others.

Bio

마크 토스카노는 로스 앤젤레스 기반으로 활동하는 영화감독이자, 큐레이터 그리고 필름 복원전문가이다. 2003년 부터 오스카에서 운영하는 아카데미 필름 아카이브에서 일하고 있으며, 아티스트 필름의 복원과 보존 그리고 기획을 전문적으로 진행하고 있다. 지금까지 100여명이 넘는 영화감독, 예술가들의 작품의 복원과정에 참여했으며 대표적으로 바바라 해머, 타시타 딘, 휘트니 형제, 구스 반 산트, 수잔 피트 등이 그가 함께 일해온 작가들이다. 필름 큐레이터로 일하면서 뉴욕현대미술관, 네덜란드 아이 필름뮤지엄, 테이트 모던 등의 뮤지엄과 로테르담, 오버하우젠 등의 페스티벌에 다양한 영상작품을 소개해왔다. 로스앤젤레스 필름포럼의 프로그래머로 일하고 있기도 하며, 캘리포니아 예술대학에서 실험애니메이션의 역사를 강의하고 있다.

Mark Toscano is a filmmaker, curator, and film preservationist based in Los Angeles. Since 2003, he has worked at the Academy Film Archive, where he specializes in the curation, conservation, and preservation of artists’ films. He works with the collections of over 100 filmmakers, and has overseen the conservation and preservation of hundreds of films, including work by Stan Brakhage, Barbara Hammer, Chick Strand, Tacita Dean, Penelope Spheeris, the Whitney brothers, Gus Van Sant, Pat O’Neill, Suzan Pitt, and many others. He has curated and presented programs at numerous venues, including MoMA, Arsenal, Eye Filmmuseum, Tate Modern, and festivals in Rotterdam, London, Oberhausen, Zagreb, Bangalore, and elsewhere. He is a programmer with Los Angeles Filmforum, and has lectured at various universities on experimental film and archiving, as well as teaching the History of Experimental Animation at CalArts.

Add To Cart