상영에서 전시로; 1988년 이후 중국 무빙이미지 기획 From Screening to Exhibition; Curatorial Practice and Moving Image in China since 1988

상영에서 전시로; 1988년 이후 중국 무빙이미지 기획 From Screening to Exhibition; Curatorial Practice and Moving Image in China since 1988

0.00

Description

만약 1988년을 중국 비디오 아트 录像艺术의 시작으로 이야기할 수 있다면, 오늘날 중국에서 “무빙 이미지”의 역사는 이미 30년에 이르렀다. 당연히 중국에서도 이러한 역사 기술에 대한 관점과 의견은 다양하다. 현재 나와 같이 중국의 “무빙 이미지 影像艺术 Moving Image”의 역사가 30년이 지났다고 바라보는 사람에게 이 역사는 일면 풍요롭게 보이는 것이 사실이지만, 한편 중국에서 무빙 이미지는 다양한 예술적 실천들과 이론적 논의가 무질서하게 뒤섞여 진행되어 온 예술로 간주되고 있다. 나는 이번 강연을 통해 이 역사를 정리해 보고자 한다. 우선 보다 엄밀한 논의를 위해서는  중국의 “무빙 이미지”는 비디오 아트와 ‘뉴미디어 아트 新媒体艺术 (New Media Art)’, ‘독립영화 独立电影 (Independent Film)’, ‘실험영화 实验电影 (Experimental Film)’ 등의 다양한 예술 양식과 제도의 ‘협력’이자 한편으로 ‘경쟁적’인 체계속에 진행되어 온 복잡한 예술화 과정의 결과라는 점을 기본 전제로 해야한다.

중국 현대 미술의 역사를 다룬 일부 이론서들은, 1970년대 후반의 예술 활동이 정부 주도의 기관의 영향하에 있다고 본다. 이러한 논의의 핵심은 당시 중국 예술이 관이 제공하는 사회적 사상에 부합하는 예술적 참여를 강요받았으며, 예술이 중국의 사회적 변화를 반영하는 중요한 매개적 역할을 수행해왔다는 것이다. 다시 말해 예술은 정부 주도의 사회적 상의 관념적 원천으로 적극적으로 기능했다는 것이다. 이러한 맥락에서 1980년대 후반 중국에서 비디오 아트의 출현은 반-체제적이면서, 이전 세대의 욕망과 관념을 타파하면서 적극적으로 수용되기 시작했다고 볼 수 있는 것이다. 이 시기에 활발히 전개되기 시작한 중국의 ‘독립영화 운동’과 뒤이어 나타난 ‘신기록운동 新纪录运动 New Chinese Documentary Film Movement’ 역시 그 기조를 같이하고 있다할 수 있다. 무빙 이미지가 광범위하게 보급되면서 예술 표현 형식에 자유로운 영역이 극대화되었다. 이런 영향으로 예술교육제도가 구체화되고, 미술관을 중심으로 국제적 수준의 예술제도를 접촉하고 수용하는 상황이 지속되었다.

이번 발표는 중국에서 큐레이터쉽의 역사적 문제를 다루는데 있어 중국의 무빙 이미지의 구조적 변천과 역사적 상황에 대해 질문을 하고 정리하는데 그 의미를 둔다. 오늘날의 큐레이터쉽은 현장에서 예술제도를 구축하는데 중요한 역할을 하고 있으며, 이는 당분간 제도화되지 않는 정치적 의미를 가질 것이다. 큐레이터쉽을 국제적 교류가 실현되는 중개 과정으로, 정치적 개입과 무관한 예술의 제도적 언어로 볼 수 있다면 말이다.  중국 현대미술의 제도비판의 차원에서 오늘날 국제 미술 시장에서 중국 작품이 소비되는 것과 무빙 이미지의 수용 문제는 명백히 구별된다. 중국의 무빙 이미지와 큐레이터쉽의 관계는 다양한 창작공간들과 비평적 발전을 함께하고 있다. 미술제도 안의 여러 미술관과 상업 갤러리나 아트 페어와 같은 미술시장으로 부터 독립영화에 이르기 까지 전반적인 상황을 포괄적으로 접근해 보는 것이 이번 발표에서 중요한 지점이다. 이러한 맥락에서 비디오 아카이브로 부터 즉흥적 퍼포먼스에 이르는 영화적 장소에까지 확장시켜 중국의 무빙이미지 시대적 상황과 전망에 대해 이야기 해보려고 한다.

If 1988 can be seen as the “beginning” of video art in China, this year would mark its 30th anniversary. Considering that Moving Image has existed in China for 30 years, its history seems fruitful. However, the artistic production and theories of this history has been regarded in an unruly manner. Through this presentation, I attempt to reevaluate this history. The discussion should take place on the premise that this history is a result of a complex process produced from both the“cooperation” and “competition” of various art institutions and art forms—such as ‘New Media Art,’ ‘Independent Film,’ ‘Experimental Film’.

Critics of contemporary Chinese art history suggest that art production in the late 1970s was predominantly directed by government-controlled institutions. This meant that artistic activities of this period had to conform to the social ideologies of these institutions. In other words, art actively functioned as a social ideological source of government-led initiatives. With this history in mind, the emergence of video art in the late 1980s illustrates how art functioned as a systemic tool to challenge the ideas and objectives of the previous generation. The ‘Independent Film’ movement and ‘New Chinese Documentary Film’ movement serve as prime examples of how the freedom of artistic expression and the field of Moving Image expanded. As a result, a more comprehensive arts education system was realized alongside following international art guidelines to develop China’s arts scene.

Ultimately, this presentation focuses on questioning the various structural and historical changes China’s Moving Image history has undergone as a way to rethink the history of curating in China. Today, curating plays a crucial role in implementing arts policies. And if we can consider curating as a mediating language which promotes international exchange without political intervention, it will be able to hold a non-institutionalized political significance. In terms of the institutional critique of Chinese contemporary art, there is an evident gap between the consumption of Chinese contemporary artworks and the acceptance of Moving Image into this art market. The relationship between China’s Moving Image and curating has experienced critical developments and spans a wide range of creative spaces worth noting. Taking this into account, another focus of this talk will be on offering a more extensive outlook on the overall development from the likes of art museums, art fairs, and the art market to the independent film industry. Thus, I attempt to examine the current state of China’s Moving Image and its potential by further extending its history from video archives to improvisational performances.

Bio

동 빙펑은 베이징을 중심으로 활동하고 있는 큐레이터이다. 그는 현재 중국 중앙미술학원에서 인터-미디어예술 학부의 연구원이다. 2005년 이후 동 빙펑은 광동 뮤지엄, 울렌스 현대미술 센터에서 큐레이터로 일했으며, 리 시엔팅 영화발전 기금의 예술감독, OCAT의 학술 감독 등으로 일해왔다. 2013년 동 빙펑은 CCAA 중국 현대 미술 비평가 상을 수상하였으며, 2015년에는 위슈: 중국 현대미술 저널에서 주관하는 중국 현대미술 비평가상을 수상하였다.
2008년 부터 2012년 까지 그는 아트. 인베스트먼트 Art.Investment, 컨템퍼러리 & 아트 Contemporary Art & Investment, 아트인차이나 ARTINCHINA, 그리고 인디펜던트 크리틱 The Independent Critic의 편집장으로 활동하였다. 동시대 미술과 영화에 관한 다양한 책의 출판과 편집에 관여하였으며 주요 영화 감독, 큐레이터, 서구 예술, 동시대 영화에 이르기 까지 다양한 범위의 주제를 중국에 소개하는데 노력해왔다. 대표적인 저서로로는 현대미술과 영화에 대한 관심을 기반으로 공동으로 기획하고 편집했던 신성출판사에서 발간한 Looking Through Film: Traces of Cinema and Self-Constructs in Contemporary Art 從電影看:當代藝術的電影痕跡與自我建構 등이 있다.

Dong Bingfeng is a curator and producer based in Beijing. He is a research fellow in School of Inter-media Art, China Academy of Art. Since 2005, Dong Bingfeng has worked as curator in Guangdong Museum of Art and Ullens Center for Contemporary Art, Deputy Director of Iberia Center for Contemporary Art, Art Director of Li Xianting’s Film Fund, and Academic Director of OCAT Institute. He also was the chief-editor of four magazines: Art & Invensment, Contemporary Art & Invensment, ARTINCHINA, and The Independent Critic from 2008 to 2012.
In 2013, Dong Bingfeng was awarded the “CCAA Chinese Contemporary Art Critic Award”. In 2015, he was awarded the Chinese Contemporary Art Critic Award of Yishu:Journal of Contemporary Chinese Art.In 2017, he was awarded the Robert H.N.Ho Family Foundation Greater China Research Grant.
The publications about contemporary art and film planned and edited by Dong Bingfeng are more than 80 volumes, including the series of world film directors, curators, the leading theories of western art, Media Art, contemporary film, museum management and collection of contemporary art.  He is the author of Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini (2003), and the chief-editor of Looking Through Film:Traces of Cinema and Self-Constructs in Contemporary Art (2010).

Add To Cart