마츠모토 토시오와 전후 일본의 무빙이미지 Toshio Matsumoto and Postwar Japan Moving Image

마츠모토 토시오와 전후 일본의 무빙이미지 Toshio Matsumoto and Postwar Japan Moving Image

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Description

일본에서 전후 아방가르드 예술의 경계를 넘어선 확장은 교육영화와 다큐멘터리 장르에서 활동하던 노다 신키치와 마츠모토 토시오에 의해 발전되었다. 마츠모토는 1958년 6월 기록영상이라는 잡지에 알랭 레네의 <게르니카> 분석을 기반으로 새로운 리얼리즘을 개척할 전망을 제시한 ‘전위영화기록론 前衛記録映画の方法について’을 발표한다. 1950년대는 순수 예술에 천착해 전후 예술의 실천과 이론에 관심을 둔 다양한 운동이 형성되던 시기였다. 기록 영상이라는 잡지는 당시 노다 신키치와 마츠모토 토시오가 이끌었던 기록영화작자협회에 의해 발행되었다. 당시 이 잡지의 핵심적 논의는 아방가르드와 다큐멘터리의 통합에 있었으며, 마츠모토의 1960년 작품인 <안보조약 安保条約>으로 구체화된다. 이번 발표를 통해 사카모토 히로부미는 다양한 자료를 통해서 마츠모토의 아방가르드 다큐멘터리 이론이 <니시진 西陣>(1961), <돌의 시 石の詩>(1963) 그리고 <찢어진 오른 쪽 눈을 위하여 つぶれかかった右眼のために>(1968)와 같은 작품의 제작에 구체적으로 드러나는지 살펴볼 것이며 이러한 작품들이 가지고 있는 어긋남과 혼돈의 성격에 대해서도 논할 것이다.

Crossover movement in postwar Avant-garde art was developed by Shinkichi Noda and Toshio Matsumoto in the field of educational and documentary films. Matsumoto published “On the method of Avant-garde documentary film”(1958), in the journal Kiroku Eiga((Documentary film)and experimentally employed the theory to create documentary films. In the fifties, various movements were formed that concerned themselves with the theory and practice of postwar art, with a focus on the fine arts. Kiroku Eiga was issued by the Documentary Filmmakers Association, led by Noda Shinkichi and Matsumoto Toshio. The theory that aimed at the fusion of avant-garde and documentary, with Kiroku Eiga at the centre of the debate, was put into practice with Matsumoto’s Security Treaty (1960). Hirofumi Sakamoto will analyze, using archived material, how Matsumoto’s Avant-garde documentary theory appeared during the creation of Nishijin(1961), The Song of Stone(1963) and For the Damaged Right Eye(1968). He also argued that Avant-garde documentary possessed a function of interruption and disturbance.

Bio

사카모토 히로부미 Hirofumi Sakamoto
1974년생 출생으로, 교토세이카대학에서 “전위기록영화론의 전후적 의미: 1970년까지의 마츠모토 토시오 저술활동을 중심으로 前衛記録映画論の戦後的意味: 1970 年までの松本俊夫の諸活動をも”(2016)로 박사학위를 받았다.  전후 일본의 다큐멘터리, 실험영화, 비디오 아트, 미디어 아트 등 일본 영상예술의 역사를 연구하기 위한 상영기획, 저술활동, 아카이빙 등 다양한 활동을 지속해 오고 있다. 현재 와카나이 후쿠세이가쿠엔 대학 Wakkanai Hokusei Gakuen 교수로 재직중이다. NPO법인인 “전후영상예술 아카이브 The Postwar Japan Moving Image Archive(PJMIA)” 대표이사로 활동하며, 전후 일본 실험영화 아카이빙과 복원 프로젝트를 진행하는 한편 일본과 유럽 그리고 북미의 다양한 기관들과 일본의 실험영화를 소개해왔다. 모리미술관 등 일본의 여러 미술관과 함께 일본의 초기 비디오 아트와 실험영화 연구와 기획 프로젝트에 참여하였으며, 뉴욕의 EAI와 함께 『바이탈 시그널: 초기 일본 비디오 아트 Vital Signals: Early Japanese Video Art』를 공동으로 기획하기도 했다.  『미디어아트의 세계-실험영상 1960~2007 メディアアートの世界──実験映像 1960-2007』 (국서간행회, 2008), 『백야몽-마츠모토 토시오의 세계 白昼夢──松本俊夫の世界』 (쿠마미술관, 2012), 『아메리칸 아방가르드 무비』(신와사, 2016) 등을 공동으로 저술하였으며 『기록영화 記録映画(복각판)』(후지출판, 2015-2016)와 『마츠모토 토시오 저작집 松本俊夫著作集成 제 1권 1953-1965』 (신와사, 2016)를 편집하였다.

Hirofumi Sakamoto(b.1974) obtained his Ph.D. degree in Media Studies from Kyoto Seika University, with a dissertation on  The postwar implication of the theory of avant-garde documentary: Focused on the activities of Toshio Matsumoto until 1970. He organizes a screening, writing, editing, archiving to research about a documentary, experimental film, video art, media art for Japanese postwar moving image. He is currently University Professor for media theory and practice at the Wakkanai Hokusei Gakuen. He founded The Postwar Japan Moving Image Archive(PJMIA), devoted archiving and restoration project of the postwar experimental film in Japan.

He collaborated with a various organization for the screening, publication, archiving and participated research project dedicated to early Japanese video art and experimental film with Mori Art Museum etc. He co-curated the Vital Signals: Early Japanese Video Art(2010, EAI), edited The World of Media Art-Experimental Film 1960-2007(2008) and PHANTOM/VERTIGO: World of Matsumoto Toshio(2012, Kuma Museum of Art), American Avant-Garde Movies(shinwasha, 2016), Documentary Film(Documentary Filmmaker’s Association, 1960s)(revived publication, fujishuppan, 2015-2016), Completed Writing of Toshio Matsumoto vol. 1 (1953-1965) (shinwasha, 2016).

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