★_요한 루프 JOHANN LURF

★_요한 루프 JOHANN LURF

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# 3 APRIL 26TH 7PM @ART SONJE CENTER

스크리닝 프로그램 Screening Program

★ (2017, 99min, 4k DIGITAL, Color / B&W, Sound)

요한 루프는 우주개발, 군산복합체나 사회적 감시를 매개하는 공간과 이미지의 역사를 재구성하기 위한 구조적 접근과 필름의 물질성에 관심을 둔 다양한 형태의 작품을 발표해왔다. 오스트리아 실험영화의 전통 속에서 헐리우드의 상징을 재구성한 대표적인 파운드 푸티지 작품인 <12개의 이야기>(2014)로부터 최근에 이르기 까지 산업적 이미지 혹은 이미지 산업에 대한 관심을 중심으로 구조영화의 역사적 한계를 극복하기 위한 다양한 방법을 모색해 오고 있다. 그는 빈 예술대학에서 시각예술을, 슬레이드 예술대학에서 영상을 공부했으며, 이후 2009년 하룬 파로키의 영화 클래스를 졸업했다.

2017년 겨울 비엔날레 영화제에서 일반에 첫 공개된 이후 2018년 선댄스 영화제를 시작으로 북미와 유럽에서 현재 가장 주목받고 있는 실험영화인 요한 루프의 <별 ★>는 감독의 첫 장편 데뷔작이다. 이 영화를 처음 접한 많은 사람들은 더글라스 고든의 <24시간 사이코>(1993) 혹은 크리스천 마클레이 <시계>(2010)를 떠올리며 개념적이기보다는 낭만적인 방식으로, 기술적 프로그래밍에 의한 이미지의 추출보다는 강력한 몽타주 구성으로 기왕의 메타 영화적 실천의 계보를 잇는 2018년의 가장 중요한 작품이 될 것이라 극찬을 보내는 중이다. 미술사학자인 노암 엘콧이 <인공적 암흑 Artificial Darkness>을 통해 우리가 잊고 있던 영화사의 “어둠”의 중요성을 미디어 고고학적 관점에서 상기시켜주었던 것처럼, 요한 루프의 < ★>는 극영화, 프로파간다, 교육영화, 홍보영화 등 100년간의 영화사 중에서 500여 편이 넘는 작품에서 밤하늘에 별이 나오는 장면만을 편집해 만든 작품이다. 밤하늘의 별을 통해 드러나는 서사적 특이성과 보편성, 영화 장치의 발전 과정, 모노사운드로부터 7.1채널에 이르는 사운드의 변화가 우리가 이 작품을 통해 우선적으로 경험할 수 있는 것들이다.


A film with no answers but as many questions as there are stars in the universe, Austrian structuralist Johann Lurf has chosen an audacious and ever-expanding subject for his feature film debut: the stars of cinema. Not the movie stars, but the stars in the night’s sky, pinpricks of light against the darkness excerpted from films beginning at cinema’s dawn and continuing to this present day in a project that is planned to be expanded yearly. These stellar instances, riven from context with sound intact—ambient hums, grand orchestral scores, pedantic explanations, dreamy speculation—are magical fields of darkness sprinkled with possibilities. Lurf’s jazzy editing, balancing tranquil concentration and jumpy jitters based on his methodology of retaining each clip’s length, image and sound, sends the audience on a journey across the tones of promise and threat that emanate from the cosmos. A subject difficult if not impossible to accurately photograph on film, we are therefore greeted again and again by the varied interpretations of the starry night by matte artists and special effects wizards, gazing now in stillness, now in careening motion across or into space at incandescent nebulae, distant twinkling dots, and the black void in-between. Surveying a history of cinema’s fixation with, and escape to, outer space, we find both what audiences in their own times saw up there, as well as mirrors of our own wonderment: Awe, terror, hope, arrogant confidence, melancholic yearning and blank, awesome silence. These are the rare moments when the movie audience, backs to the projector, in fact faces light projected at them: Our eyes are the screens for the cinema of the stars. (Daniel Kasman)

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