아티스트 필름 워크숍, 멜버른 The Artist Film Workshop, Melbourne

아티스트 필름 워크숍, 멜버른 The Artist Film Workshop, Melbourne

0.00

아티스트 필름 워크숍, 멜버른
The Artist Film Workshop, Melbourne

모든 역사는 간략한 역사다. 여기에 우리가 있다. 대부분의 대도시와 마찬가지로 1970년대에 멜버른에는 영화 감독 조합이 있었다. 그리고 1980년대 초반에 힘을 모두 소진했다. 이후 1980년대 중반, 이전의 조합과는 연속성이 없는 멜버른 수퍼 8 필름 그룹이 시작되었다. 이는 매우 성공적이었고 영향력이 있었다.

그러나, 인터넷 시대 이전에 그 영향력은 호주라는 나라를 크게 넘어서지 못하는 수준이었다. 그리고 1990년대 후반 마지막 공개 상영회를 가졌다. 비디오에 관한 새로운 시도들이  생겨나고 사라졌다. 이후 점진적으로 필름 랩 네트워크의 뉴스가 멜버른으로 가는 길을 걸러냈다. 필름베어크플랏츠는 아마도 AFW 써클 중에서 가장 먼저 알려졌을 것이다. 나노랩이 2006년 시작했지만, 그것이 위치한 곳에서 커뮤니티를 만들기는 어려웠다.

2009년 나노랩 팀은 비촬영 영화를 위한 커뮤니티를 만들기 위해 멜버른에서 영화 워크숍을 시작했다.  2010년, MTK(프랑스 그르노블)의 에티엔 케르와 갸엘 로와드가 그들의 그룹 수퍼플럭스와 함께 호주로 왔다. 그들을 멜버른에 초대한 마르시아 제인은 나노랩과 함께 워크숍을 마련했다. 이 워크숍의 참가자들은 몇 해 동안 이리 저리 떠돌면서 워크숍, 공개 상영회, 이벤트 등을 진행했던 AFW의 전신을 만든 멤버가 되었다.  

그러나 커뮤니티 랩이 없었기 때문에, 영화를 제작하기가 어려웠다. 201년 AFW는 멜버른 필름 페스티벌에서 좀 더 큰 워크숍을 운영했다. 이 워크숍은 관심이 있는 수많은 사람들의 요구를 충족시켰다. 워크숍 장소는 우리에게 적정한 수준의 임대료로 공간을 제공했고 AFW 랩이 탄생했다! AFW는 당시 아주 젋은 랩이었다. 2012년 우리만의 공간을 확보한 이래로, 어마어마하게 많은 활동들을 했다. 아마도 이것이 젊음의 특징일 것이다.

두 개의 암실을 만들었고, 장비들은 구입하거나 기부받았다. C 타입(연속적으로 돌아가는 형태) 밀착 인화기를 조립했고, 광학 인화기와 텔레시네를 어찌어찌 하여 만들었다.  2016년에 새로운 장소로 이사를 가면서 이러한 활동에 약간 방해가 되었다. 이 짧은 시간동안 AFW는 매달 3회정도 정기 상영 프로그램과 일회성 행사들을 운영했고, 가장 중요한 것은 영화를 제작하는 작가들의 커뮤니티를 만들기 위해 필요한 지식과 영감을 공유하려는 야망을 실행하는 40여회의 워크숍이었다. 이러한 정신에 입각한 AFW는 회비를 받아 회원들이 운영하는 공개적인 단체이다.  이것이 이제까지의 우리의 역사다.

누가 우리가 앞으로 갈길을 알 수 있을까…

Every history is a potted history. Here is ours. Like most metropolises, Melbourne had a film-makers co-op in the nineteen seventies. This ran out of momentum in the early eighties. Then in the mid-eighties, with little continuity from the old co-op, the Melbourne Super 8 film group was started. This was a hugely successful and influential venture.

However, being the pre-internet age, its influence barely extended beyond Australia. It held the last of its famous open screenings around the late nineties. It was sorely missed. Video initiatives came and went. Then, gradually, news of the film labs network filtered its way down to Melbourne. Filmwerkplaats was probably the first known to any in the AFW circle. Nanolab had begun in 2006, but its country location meant that it struggled to form a community there.

In 2009 the nanolab team commenced running film workshops in Melbourne with a view to building a hand-made film community. In 2010, Etienn Cair and Gaelle Rouard from MTK (Grenoble) came to Australia with their group SuperFlux. Their host in Melbourne, Marcia Jane, organised a workshop with nanolab. The participants at this workshop became the founding members of the proto AFW which then hobbled along for a couple of years with sporadic workshops, open screenings and events.

The lack of a community lab, however, hindered progress on making film. Then, in 2012, AFW ran an extended workshop at the Melbourne Film Festival. This workshop provided the necessary critical mass of interested people. The venue for that workshop offered us a moderate rent on a space and AFW lab was born! AFW, then, is a young lab. Since achieving our own space in 2012, however, there has been an enormous rush of activity. Perhaps this is a feature of its youth.

Two darkrooms have been built, equipment purchased or donated, a model C contact printer assembled, an optical printer and telecine built from scratch. In 2016 a move to a new venue only caused a slight interruption to this activity.  In this short time AFW has run regular screenings of around 3 per month, many one off events, and most importantly around forty workshops to fulfill its ambition of sharing the required knowledge and inspiration to create a community of film-capable artists. In this spirit, AFW is an open, membership based collective, run and paid for by its members. This is our history so far.

Who knows where it will go...


Screening Program

남쪽 지대 Southern Climes_한나 채트윈 Hanna Chetwin
Australia / 2018 / Color / Sound / 12min / 16mm

불투명한 Opaquing _한나 채트윈 Hanna Chetwin
Australia / 2017 / Color / Sound / 8min / 16mm triple projection

내적이고 외적인 사물들 Internal and External Objects_질 피엘케 Giles Fielke
Australia / 2017 / B&W / Sound / 6min 15sec / 16mm

(a)Bridge(d)_로랑 스미 Lorant Smee
Australia / 2016 / Color / Sound / 6min / 16mm

라스트 트레인 Last Train_다이애나 배리 Dianna Barrie
Australia / 2016 / Color / Sound / 12min / 16mm

차이나 낫 차이나  China not China_리차드 투오이 Richard Tuohy
Australia / 2018 / Color / Sound / 14min / 16mm

야생으로 나아가는 창문 Window to Wattle_안토니 루드니츠키 Antoni Rudnicki
Australia / 2016 / Color / Sound / 17min / 16mm

Add To Cart