국제경쟁부문 International Competition

 

 

 

 

 

앙트완 코폴라 Antoine Coppola

앙트완 코폴라는 프랑스 영화감독이며 작가이다. 영화적인 시 <부재의 파편>, 전주영화제에서 상영된 <사드의 잔인한 이야기> 등 몇 몇 실험영화를 감독하였으며, 베를린 영화제에서 상영된 <김기덕, 거친 미의 영화인>이라는 다큐멘터리, 그 외 다른 극영화를 감독하고, 영화적인 에세이를 제작했다. 문학예술 박사학위를 받은 후, 아방가르드 영화에 대한 몇 몇 에세이를 출판하였고, 교수와 프랑스 국영 교육 방송에서 매니저로 일한 바 있다. 지금까지 프랑스 마르세이유에 있는 언더그라운드 영화인 모임인 Syncinema Prod라는 독립적인 회사를 운영해오고 있으며, 칸느 국제 비평가 주간과 산 세바스찬 영화제의 자문위원을 역임한 바 있다. 프랑스 영화 잡지인 ‘Cadrage’의 집행위원인 동시에, 현재 실험영화와 프랑스 영화를 가르치는 성균관대학교 교수로 재직중이다.

Antoine Coppola is a French cineaste and writer. He has directed several experimental films (<Fragment of Absence> cine-poem or <Cruel Tales of De Sade> selected in Jeonju Film festival), documentaries (<Kim Ki-duk, cineaste of the Wild Beauty> screened in Berlin film festival) and other fictions and film-essays. After achieving a Ph.D on Literature and Arts, he published several essays especially on Avant-Garde Cinema (Guy Debord). He has worked as a professor and a manager for the experimental National Educational French Television on internet. He still run an independent company in France : Syncinema Prod., which organize the Underground Film Meeting of Marseille. He was adviser for film festivals such as The International Critic’s Week of Cannes and San Sebastian Film Festival. He is a committee member of the French film magazine ‘Cadrage’. Currently, he is professor at Sungkyunkwan University (Experimental Cinema Workshop and French Cinema).

 

 

 

 

 

 

 

 

조승호 Cho, Seoung-Ho

조승호 작가는 1959년 부산 출생으로, 홍익대학교 시각디자인학과 학사와 석사 과정을 마치고 미국으로 넘어가 뉴욕대학교(New York University)에서 비디오아트 실기 과정 석사학위를 취득했다. 이후 뉴욕에서 활동하면서 미디어아트 작가에게 주어지는 록커펠러 재단의 지원금(1998), 제롬재단 지원금(2003)을 받고, 독일의 미디어아트 미술관 ZKM에서 국제비디오아트상을 수상하였다. 세계에서 가장 권위 있는 실험영화제 중 하나인 블랙마리아영화제(Black Maria Film Festival)에서 대상을 수상하기도 하였다.

Cho, Seoung-Ho was born in 1959 in Pusan, South Korea. He received his B.A. and M.A. in Graphic Arts from Hongik University, Korea, and an M.A. in video art from New York University. In 1998 he received a Rockefeller Foundation Media Arts Fellowship and in 2003 he received a Jerome Foundation grant. He received the Grand Prize at the 27th Annual Black Maria Film and Video Festival as well as the International Award for Video Art from ZKM.

 

 

국내경쟁부문 Korean Competition


고창수 Ko, Chang-Soo

고창수는 성균관대학교 졸업 후 30여 년간 직업 외교관으로 외무부본부와 해외공관에서 근무하였으며, 주 이디오피아대사, 주 시애틀총영사, 주 파키스탄대사, 국제문화협력대사 등 역임한 바 있다. 그리고 1970년대부터 아마추어, 독립비디오작가로서 Super 8, VHS, Digital Video 등 다양한 포맷을 사용하여 작품 활동을 해왔다. 그간 15편 이상의 단편영화를 만들면서 Suisse Romande, Tokyo Video Festival, Worldfest Charleston, Lyon 등 해외 영화제를 비롯하여 한국의 부산영화제, 서울국제실험영화페스티벌, Off-and-Free 영화제에서 소개되어 왔으며, 시인으로서 영상 시(씨네포엠)를 시도해 오기도 하였다. 또한 한국문인협회, 시인협회, 국제펜클럽 한국본부, 한국영화학회 회원으로 활동하고 있다.

After graduating from Sungkyunkwan University, Ko, Chang-Soo worked at the Foreign ministry and overseas posts as a career diplomat for over 30 years. His posts include ambassador in Ethiopia, consul general in Seattle, ambassador in Pakistan, and ambassador for international cultural cooperation. Since 1970s Ko has produced film/video works as an amateur/independent video-filmmaker using Super8, VHS, digital video formats. He has produced over 15 different short video-film works. Some of them have been recognized at the Suisse Romande film festival (Switzerland), Tokyo Video Festival, Worldfest Charleston (U.S.) and have been poet, has produced several pieces of poetic film(cinepoems) and has published a number of poems(cinepoems). He is a member of the Korea Writers Association, Poets Associations, International PEN Korea Centre, the Korean Film Studies Association.

 

이수연 Lee, Soo-Yeon

국립현대미술관 학예연구사. 서울대학교 언어학과를 졸업하고 동 대학원에서 미술사를 전공하였다. 학위논문으로 <백남준의 퍼포먼스 연구-매체의 변화와 감각의 확장을 중심으로>(2007)가 있으며 인간의 감각과 인지를 확장시키는 새로운 미디어의 가능성에 관련한 연구와 전시를 진행하고 있다. 2011년에는 소통의 불연속성을 주제로 하여 덕수궁 미술관과 청계천 광장에서 건축-영화-미술간 장르 통합적인 전시를 기획하고 있다.

Lee, Soo-Yoon majored linguistics in B.A. and hold Master’s on Paik, Nam-June in Art History Dep. in Seoul National University. She is interested in contemporary art expanding human perception to the world through new media. Her recent research work and exhibition focuses on Media Art in the context of history and culture of the society. In 2011, she will curate a show under the theme of discrepancy in communication in National Museum of Art, Deoksugung and Choenggye Plaza, integrating various aspects of art, architecture-film-fine art.