Austria/2010/B&W/25min 10sec/35mm

Contact : office@sixpackfilm.com

 

작품 설명 Description

<다가오는 유혹>은 거닝의 ‘유혹의 영화’ 개념을 다루고 있다. 이 용어는 1910년 이후에 발전되어 그리피스의 서사 기술로 점진적으로 이어진 이른바 ‘근대 영화’와 구별되는 초기 영화 일반에서의 배우와 카메라, 그리고 관객의 관계에 대한 완전히 다른 양상을 서술하기 위해 사용된 용어다. ‘유혹의 영화’라는 개념은 초기 영화의 과시적 성격을 건드리면서 그것의 창조적 가능성과 관객과의 직접적인 관계성을 드러낸다. ‘유혹의 영화’의 또 다른 잔재는 광고 장르에 남아있다. 여기서 우리는 또한 배우와 카메라, 그리고 관객의 독특한 직접적 관계를 관찰할 수 있다. <다가오는 유혹>의 추동력은 다음의 세 가지를 결합하는데 있다: 광고, 초기 영화, 그리고 아방가르드 영화.
Coming Attractions additionally addresses Gunning’s concept of a ‘Cinema of Attractions’. This term is used to describe a completely different relation between actor, camera and audience to be found in early cinema in general, as compared to the ‘modern cinema’ which developed after 1910, gradually leading to the narrative technique of D.W.Griffith. The notion of a ‘Cinema of Attractions’ touches upon the exhibitionistic character of early film, the undaunted show and tell of its creative possibilities, and its direct addressing of the audience.

At some point it occurred to me that another residue of the cinema of attractions lies within the genre of advertising: Here we also often encounter a uniquely direct relation between actor, camera and audience.
The impetus for Coming Attractions was to bring the three together: commercials, early cinema, and avant-garde film.

 

작가 소개 Profile

페터 체르카스키 Peter Tscherkassky

1958년 비엔나 출생. 1979년부터 84년까지 베를린에 거주했고 철학을 공부하였고 논문 <예술로서의 영화: 촬영의 비판적 미학을 위하여>로 박사학위를 받았다. Sixpack Film의 창립멤버이며 비엔나 등지에서 다수의 국제아방가르드영화제를 조직하였다. 1984년 이래로 아방가르드 영화의 역사와 이론에 관한 수많은 저작물과 강연을 발표하고 있으며 1993년과 1994년에는 오스트리아영화제 “Diagonale”의 예술감독을 역임했다.

Born in 1958 in Vienna, Austria. Lived in Berlin 1979-84. Studied philosophy. Doctoral thesis: “Film as Art. Towards a Critical Aesthetics of Cinematography” (1985/86). Founding member of Sixpack Film. Organized several international avant-garde film festivals in Vienna and film tours abroad. Since 1984 numerous publications and lectures on the history and theory of avant-garde film. 1993 and 1994 artistic director of the annual Austrian film festival “Diagonale”. Editor of the book “Peter Kubelka” (1995; with Gabriele Jutz). Films since 1979. Recent book: Alexander Horwath, Michael Loebenstein (Ed.), „Peter Tscherkassky“ (germ./engl.; Vienna 2005).